Hyppää sisältöön

Tuula Alkula on todistanut toisenlaista aikaa Järvenpään kaupungilla

Kun viestintäkoordinaattorina tänä päivänä toimiva Tuula Alkula aloitti työnsä kaupungilla, työtehtävät olivat hyvin erilaisia kuin nykyään. Asiakirjat kirjoitettiin käsin, sähköpostia ei ollut, ja koko toimintakulttuuri ympäristöineen oli toisenlainen. Alkula on saanut omin silmin nähdä ja kokea työn muutoksen läheltä vuosikymmenten aikana.

Keskusteluja työkavereiden kanssa. Tuula Alkula (kesk.) työskentelee Bulevardikorttelin toimitalossa. Kuva: Kapina Oy.

Harva muistaa, että 1990-luvun alun Järvenpäässä päälliköt ja muut viranhaltijat kirjoittivat asiakirjoja käsin ruutupaperille. Tekstinkäsittelijöiden ja kanslistien tehtävä oli kirjoittaa asiakirjat puhtaaksi. Kaupungilla työskentelee yhä kourallinen työntekijöitä, jotka muistavat nämä ajat. Yksi heistä on Tuula Alkula, joka on työskennellyt kaupungin palveluksessa pian jo 34 vuotta. Vuosikymmenten aikana hän on tehnyt monenlaisia työtehtäviä, joita ei enää ole.

Alkula aloitti työnsä Järvenpään kaupungin kaupunginkansliassa tekstinkäsittelijänä syksyllä 1990. Vuoden 1991 alussa hän haki teknisen viraston hallinto-osaston kanslistin virkaa ja sai sen. Virka oli haettavana silloisessa Viikkouutisissa lehti-ilmoituksena, jossa oli haettavana muitakin kaupungilla avoinna olevia virkoja. Tekstinkäsittelijän tai kanslistin titteleitä ei kaupungissa enää ole – saati kaupunginkansliaa tai teknistä virastoa. Tuohon aikaan valtaosa kaupungin työntekijöistä työskenteli myös virkasuhteessa, mikä oli yleinen käytäntö julkisissa tehtävissä.

Tekstien tulkitsija

Alkula suoritti myös konekirjoitusnopeustestin, jossa testattiin kirjoitusnopeutta ja virheettömyyttä.

– Loistavastihan se meni, sillä kymmensormijärjestelmä on ollut minulla aina hyvin hallussa. Tuolloin teknisessä virastossa tehtäviini kuuluivat viranhaltijapäätösten valmistelu, laskujen tiliöinti ja tallennus, osto- ja kirjanpitoraporttien laadinta, puhtaaksikirjoitus, kokoussihteerinä toimiminen ja venepaikkojen vuokrauksen hoitaminen, Alkula kertaa työtehtäviään.

Tekstejä kirjoittaessaan Alkula oppi lukemaan mitä erilaisimpia käsialoja, sillä päälliköt ja muut viranhaltijat kirjoittivat asiakirjan ensin käsin ja toivat sen toimistohenkilöstölle puhtaaksikirjoitettavaksi.

–Kirjoitimme tekstejä atk-päätteillä, vaikka käytössä oli vielä kirjoituskoneitakin. Muistan hyvin myös tekniseen virastoon tulleet isot ostolaskupinot, jotka leimasimme tiliöintileimalla ja käsin tiliöimme menokohdat laskuihin. Sitten näpyttelimme laskut taloushallintajärjestelmään.

Teknisessä toimessa, kuten muissakin hallintokunnissa, saapuva ja lähtevä posti, olipa se sisäistä tai ulkoista, kirjattiin suuriin postikirjoihin. Kirjoista oli helppo tarkistaa, milloin jokin asia lähetettiin vaikkapa kaupunginhallituksen listalle. Kirjaukset tehtiin käsin kuulakärkikynällä. Vasta vuosituhannen vaihteessa internet ja sähköpostit yleistyivät, ja kaupungille hankittiin ensimmäinen sähköpostiohjelma.

– Alkuvaiheessa selain piti hankkia tietokoneeseen erikseen, sillä se ei sisältynyt tietokoneen käyttöjärjestelmään. Internetin saloihin työntekijät tutustuivat Netscape-nimisen selaimen avulla.

– Sähköposti muutti työskentelytapoja merkittävästi. Ennen kirjeet ja muut dokumentit kulkivat postin kautta ja asiat etenivät omaan tahtiinsa. Mutta asiat hoituivat tuolloinkin ihan hyvin. Sähköposti toi mukanaan kiireellisyyden vähän huomaamattakin.

Työtehtävät vaihtuvat

Vuoden 2000 alussa Alkula siirtyi kanslistin paikalta hallintosihteeriksi kaupungin henkilöstöpalveluihin, jossa hänellä oli moninaisia henkilöstöhallinnon tehtäviä, kuten viranhaltijapäätösten valmistelua, sisäisen henkilöstötiedotteen laatimista, henkilöstökertomuksen valmistelua, henkilöstöraporttien laadintaa, pitkäaikaisen henkilöstön huomioimista ja sihteerinä toimimista eri kokouksissa. Vuosina 2002–2003 hän suoritti palkka- ja henkilöstöhallinnon koulutusohjelman työnsä ohessa.

– Henkilöstöpalveluissa vierähti toiset kymmenisen vuotta, ja siitä sitten siirryin viestintäyksikköön, kun tehtäviini kuului jo henkilöstöpalveluissa viestintään liittyviä tehtäviä.

Tällä hetkellä Alkula vastaa viestintäkoordinaattorina kaupungin viestintä- ja markkinointitiimissä kaupungin intranetin ylläpidosta, tekee sisäistä viestintää intraan sekä ulkoista viestintää verkkosivuille, Järvenpäämediaan ja kaupungin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi hän toimii viestinnän ja markkinoinnin yhdyshenkilönä Hyvinvoinnin palvelualueella.

Koulutukseltaan Alkula on yo-merkonomi. Hän on myös suorittanut MTi-tiedottajan tutkinnon Markkinointi-instituutissa (nyk. Rastor-instituutti). Ennen uraansa kaupungilla hän työskenteli 1980-luvulla toimistosihteerinä ammattikasvatushallituksessa. Ammattikasvatushallitus yhdistettiin vuonna 1991 kouluhallituksen kanssa, jolloin syntyi nykyinen opetushallitus.

Toimintakulttuuri ja työympäristö muuttuvat

Myös toimintakulttuuri on muuttunut merkittävästi vuosien saatossa.

– Ennen asiat olivat muodollisempia ja enemmän ylhäältä ohjattuja. Esimies ohjeisti ja työntekijä teki. Mielestäni toimintakulttuuri alkoi muuttua jo 2000-luvun alkupuolella. Työ tuli itseohjautuvammaksi, vaikka tuolloin ei vielä puhuttukaan yhteisöohjautuvuudesta.

Nykyiseen toimintakulttuuriin Alkula kertoo olevansa tyytyväinen. Töitä tehdään hyvässä vuorovaikutuksessa yhteisten tavoitteiden eteen.

Muutoksen vuosien varrella on kokenut myös toimintaympäristö. Omista työhuoneista ja pitkistä toimistokäytävistä on siirrytty avoimiin ja monimuotoisiin työtiloihin, kun kaupungin asiantuntija- ja hallintohenkilöstö muutti Bulevardikortteliin vuoden 2023 alussa.

Kaupungintalo oli pitkäaikainen työpaikka

Alkula muistaa vielä ajan, kun hän työskenteli vuosina 1990–2018 entisellä Järvenpään kaupungintalolla. Kaupunginjohtajana toimi tuolloin Kaarle Salmivuori (1973–1992) ennen Erkki Kukkosta (1993–2018).

Hallintokadulla sijainnut talo purettiin vuonna 2020 sisäilmaongelmien vuoksi. Kaupungintalossa oli neljä kerrosta, joissa alun perin sijaitsivat tekninen toimi, sosiaali- ja terveystoimi, sivistystoimi ja kaupunginkanslia. Ensimmäisessä kerroksessa oli pääaula ja henkilöstön lounasravintola, joka myöhemmin muutettiin toimistotiloiksi. Kaupunginjohtajan huone oli toisessa kerroksessa, samoin kaupunginhallituksen kokoushuone, jossa tehtiin monia tärkeitä kaupunkiin vaikuttavia päätöksiä. Alakerrassa oli myös kaupungin monistuspalvelu, jossa monistettiin asiakirjoja ja listoja.

– Monistettavaa riitti! Alkuaikoina kaupungilla työskenteli myös muutama lähetti, jotka kuljettivat paperipostia eri kerroksiin ja huoneisiin.

Käsin kirjoitettu teksti muotoutumassa selkeämpään asuun Järvenpään kaupungin teknisessä virastossa vuonna 1992. Tuula Alkula on kuvassa jäämässä pian äitiyslomalle. Kuva: Tuula Alkulan kotialbumi.

Näköalapaikalla työelämän muutoksessa

Alkula kertoo, ettei hänellä ole koskaan ollut tarvetta siirtyä muualle töihin, sillä vuosien aikana hän on saanut tehdä vaihtelevia tehtäviä.

 – Tällä hetkellä minulla on työvuosia jäljellä noin kolme ennen eläköitymistä. Yli 30 vuoden aikana olen saanut nähdä toimistotekniikan ja -ympäristön huiman kehityksen sekä kuntaviestinnän monimuotoisuuden lisääntymisen.

Pian vuorossa on kesäloma. Kesällä Alkulan löytää Järvenpään liepeiltä, sillä suurempia matkasuunnitelmia ei ole tähän hetkeen tiedossa.

– Nautin kesällä vain oleilusta ja etenkin mummoudesta, sillä minulla on kolme lapsenlasta, 8-, 6- ja 3-vuotiaat pikkuprinsessat. Toki myös metsään on päästävä mustikoita ja puolukoita keräämään, sillä marjastus on intohimoni, Alkula lisää.


Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.

Footer is loading...