Hyppää sisältöön

Tunnetaitojen vahvistamisella kohti lasten hyvinvoinnin lisäämistä 

Lasten ja nuorten mielenterveys on ollut keskeinen puheenaihe yhteiskunnassamme, kuten myös meillä Järvenpään kouluissa. Opettajat kohtaavat päivittäin tilanteita, joissa lasten tunnetaitojen ja tunnesäätelyn merkitys korostuu.  

Perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin muutoksia vuonna 2023. Painopisteenä lukuvuonna 2024–2025 haluamme edistää lasten hyvinvointitaitoja. Opetussuunnitelmaan lisättiin muun muassa vuorovaikutustaitojen opettelun merkitystä ja hyvinvointitaitojen opettamista. Lähdimme pohtimaan, miten voisimme koulussa tukea lapsia näissä tärkeissä taidoissa entistä paremmin. Tästä syntyi yhteistyö kasvatustieteen tohtori Jouni Veijalaisen kanssa Kohtaa lapsen ja nuoren tunteet – perehdytyssarjasta opetushenkilöstöllemme.  

Henkilö seisoo yleisön edessä, takanaan heijastettu näyttökalvo.
Jouni Veijalainen perehdyttää alakoulujen opettajia Järvenpään yhteiskoulun ruokalassa. Kuvaaja: Jenna Pekola.

Tunnetaidot ja tunnesäätely tukevat lapsen kokonaisvaltaista kehitystä 

Lasten tunnetaitojen ja tunnesäätelyn vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tunnetaitojen avulla lapsi oppii tunnistamaan, ilmaisemaan ja käsittelemään omia tunteitaan. Tunnesäätely taas auttaa lasta hallitsemaan tunteitaan erilaisissa tilanteissa. Nämä taidot tukevat lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, oppimista ja sosiaalisia suhteita. Lisäksi ne ovat merkittävässä roolissa mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. 

Perehdytyssarjan tavoitteena on syventää opettajien osaamista ja lisätä konkreettisia menetelmiä lasten ja nuorten tunnetaitojen ja tunnesäätelyn tukemiseen. Tämän avulla opettajat voivat entistä paremmin tunnistaa ja ymmärtää lasten tunneilmaisuja sekä tarjota tukea ja ohjausta tunteiden käsittelyyn. Perehdytyksen avulla voimme tukea lasten tunnekasvatusta, jotta voimme tukea lasten kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa. Oppilaille tämä tarkoittaa parempaa tunneilmapiiriä, jossa tunteiden ilmaiseminen ja käsittely on luonnollinen osa päivittäistä toimintaa. Lapset oppivat tärkeitä taitoja, jotka auttavat heitä elämässä eteenpäin – niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. 

Perehdytyssarja osana lasten hyvinvoinnin lisäämisen tavoitetta

Syyskuun alussa ensimmäinen perehdytyskerta järjestettiin kaikkien alakoulujen opettajille. Seuraavaksi vuorossa on yläkoulujen ja lukion opettajat. Perehdytykset ovat jaoteltu ikäryhmittäin pääsääntöisesti alle 12-vuotiaiden kanssa työskenteleviin tai pääsääntöisesti yli 12-vuotiaiden kanssa työskenteleviin. Perehdytykset jatkuvat omissa yksiköissä yhteisenä työskentelynä lukuvuoden aikana.  

Merkittävän näistä kohtaamisista tekee myös se, että koko kaupungin opettajat kohtaavat pitkästä aikaa yhdessä tärkeän asian äärellä. Tunnelma ensimmäisessä tapaamisessa oli motivoinut ja keskittynyt. Pysähdyimme tärkeän asian äärelle yhdessä lähes 200 ammattilaisen voimin. 

Henkilöitä istuu näyttökalvon edessä ruokalatilassa.
Pohdintaa sukupuolten välisistä eroista. Kuvaaja Jenna Pekola. 

Perehdytyksen äärellä opettajat pääsivät kuulemaan muun muassa mitä oppilaiden aivoissa tapahtuu ja miten tunnesäätely kehittyy. Tärkeänä teemana läpi perehdytyksen on, että tunteet kuuluvat elämään ja hyvinvoiva lapsi myös oppii paremmin. Tämä on tavoite, johon pyrimme – lasten hyvinvoinnin lisääminen nyt ja tulevaisuudessa. Perehdytyssarja on yksi osa tämän tavoitteen toteuttamista.  

Meillä on kouluissa valtavan paljon ammattitaitoa ja monipuolista osaamista. Tarvitsemme jatkossakin moniammatillista osaamista ja kodin ja koulun tiivistä yhteistyötä. Yhdessä voimme luoda koulumaailman, jossa jokainen lapsi voi kasvaa ja kehittyä täyteen potentiaaliinsa – niin tunne-elämän kuin oppimisenkin saralla. 

Kirjoittaja: Jenna Pekola, opetuksen ja kasvatuksen erityisasiantuntija 

Footer is loading...