Tervetuloa Järvenpäähän! Hotelli Sointu on pian valmiina avaamaan ovensa
YHDESSÄ YRITTÄMISEN JÄRVENPÄÄ, KAUSI 1., OSA 5: Hotelli Sointu haluaa palvella laajasti yrittäjiä, heidän vieraitaan, liikematkailijoita, tapahtumakävijöitä ja toimia myös järvenpääläisten omana vierashuoneena.

Pitkä odotus päättyy pian, kun järvenpääläisen yritysmaailman uusin tulokas Hotelli Sointu avaa ovensa Järvenpäässä 10.1.2022 entisen Scandic-hotellin tiloihin. Hotelli on ”samaa sarjaa” Kangasalalla palvelevalle Hotelli Kuohulle ja Raisiossa olevalle Hotelli Loimulle. Ketjun kolme hotellia ovat itsenäisiä yrityksiä, mutta niitä yhdistävät sama toimintamalli ja yhteinen omistuspohja.
Hotelli sijaitsee aivan Järvenpään rautatieaseman tuntumassa. Useat ravintolat, kauppakeskus, Rantapuisto, Järvenpään taidemuseo ja Järvenpää-talo sijaitsevat vain kivenheiton ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Huoneita hotellissa on yhteensä 86.
– Olemme pyrkineet etsimään sellaisia maantieteellisiä markkina-alueita, missä konseptimme toimii ja sille on tarvetta alueellisesti. Järvenpäässä meidänlaisellemme palvelukonseptille on ollut selkeä toive ja tarve, kertoo hotelliketjun osakas, toimitusjohtaja Micke Kontinen.
Kontinen on ollut itse aiemmin avaamassa erilaisia majoitusyksiköitä, mutta nyt hän on ensimmäistä kertaa avaamassa hotellia.
Kontisen lisäksi ketjun osakkaita ovat Noora Aartio ja Mika Järvinen.

Digitaalinen hotelli
Hotellitoiminnan aloittaminen on pitkä rupeama, jota tarvitsee suunnitella huolella.
– Mietimme suunnitteluvaiheessa sitä, miltä maailma on näyttänyt aikaisemmin, miltä se näyttää tällä hetkellä ja miltä se näyttää jatkossa. Järvenpään alueellisessa toiminnassa on paljon positiivista, jonka vuoksi hotellin perustaminen kaupunkiin on hyvä ratkaisu, Kontinen jatkaa.

Hotelli Soinnussa ei ole fyysistä vastaanottoa, mutta asiakaspalvelu on kuitenkin aina yhden soiton tai viestin päässä ja avoinna 24/7. Hotelliin ja sen huoneisiin pääsee erillisellä avainkoodilla. Aamiainen tarjotaan joka aamu ja huoneet siivotaan säännöllisesti sopimuksen mukaan.
– Haluamme kuitenkin olla mahdollisimman läsnä asiakaspolun eri vaiheissa. Ulkomailta ja myös Suomesta on jo aiempia esimerkkejä siitä, kuinka digitaalisesti pystytään palvelemaan. Perusarvoihimme kuuluu kuitenkin mahdollisimman asiakaslähtöinen ja empaattinen palvelu. Tämän eteen teemme jatkuvasti töitä, jotta asiakkaalla on tunne, että myös digitaalisten palveluiden takana on ryhmä intohimoisia palveluvalmiita ihmisiä.
Hotelli haluaa kehittyä ja selkeyttää omaa palveluntarjontaansa myös avaamisensa jälkeen.
– Mitä enemmän kuulemme erilaista asiakaspalautteita, sitä paremmin saamme lisänäkemystä sen suhteen, mihin suuntaan konseptiamme viemme. Ketteryys on valttimme ja pienenä toimijana pystymme myös toimimaan ja vastaamaan asiakkaiden toiveisiin nopeasti.

Eri kohderyhmät kiikarissa
Hotelli haluaa palvella esimerkiksi paikallisia yrityksiä, heidän vieraitansa ja lähialueiden liikematkustajia. Järvenpään ja lähialueiden tapahtumat houkuttelevat ihmisiä alueelle ja saavat ihmiset miettimään erilaisia majoitusvaihtoehtoja, jonka vuoksi tapahtumakävijät ovat toinen olennainen kohderyhmä Hotelli Soinnulle. Yritys- ja tapahtuma-asiakkaiden rinnalla hotelli haluaa lisäksi näyttäytyä paikallisena toimijana ja kaupunkilaisten vierashuoneena.
– Jos on isot sukujuhlat tulossa ja nukkumapaikoista puutetta, ihmiset voivat majoittaa osan sukulaisista hotelliimme.


Matkailualalla ei näillä näkymin ole ruusuisin vuosi vielä seuraavanakaan vuotena. Se on myös tiedostettu hotellin suunnitteluvaiheessa.
–Pitää vain kärsivällisesti odottaa olosuhteiden paranemista. Tässä ei rakenneta pelkästään vuotta 2022, vaan myös aikaa sen jälkeen.
– Haasteena on tietysti se, kuinka saamme hotellin laajempaan tietoisuuteen, levitettyä ymmärrystä siitä, keitä olemme, ja millaisissa kaikissa tilanteissa palvelumme on paras ratkaisu ja vaihtoehto.

Vastuunkantoa
Kesäsesongin aikaan hotellialalla esiintyy usein resurssipainetta.
– Nuorten ja innokkaiden kesätyöntekijöiden kautta pystytään paikkaamaan sitä. Itse olen oppinut paljon työtä tekemällä ja uskonkin, että se on monelle paras mahdollinen ja kehittävin tapa oppia. En näe henkilökohtaisesti kokemuksen puutetta esteenä, kunhan sparrataan ja tuetaan.
Hotelliketju avaa pian hotelleihinsa keskitetyn toimiston Tampereelle. Pohdinnassa on vielä, tulisivatko mahdolliset kesätyöntekijät työskentelemään pääasiassa siellä vai paikallisesti.


Ekologisuus ja ilmastovastuu ovat hotelliketjulle Kontisen mukaan myös avainasia.
– Konsepti pohjautuu täysin tämän pohjalle. Etsimme tälläkin hetkellä uusia markkina-alueita ja kohteita, eikä meille ole välttämätöntä löytää uusia tontteja, johon olisi tarve rakentaa uutta. Ihan kiinteistöjäkin kierrättämällä olemme pystyneet muodostamaan hyvän palvelukokonaisuuden. Lisäksi hotellin järkevä sijainti ja olemassaolo voi vähentää autoilua, kun ei tarvitse etsiä palvelua välttämättä jostain muualta kauempaa.
Lopuksi Kontinen kehaisee Järvenpään kaupungin vastaanottoa Hotelli Soinnulle.
– Kaupunki on myös ilmoittanut mielellään tarjoavansa tukeaan ja apuaan jatkossakin.
Yhdessä yrittämisen Järvenpää -yrityssarjassa käsitellään laajasti järvenpääläisiä yrityksiä ja heidän kaupungissaan tekemäänsä työtään. Yrityssarjan videoiden kautta on mahdollista nähdä harvinaista kuvaa siitä, mitä kaikkea palvelun tai tuotteen eteen tehdään. Järvenpään kaupunki tuottaa yrityssarjaa yhdessä Järvenpään Yrittäjien kanssa.

Järvenpääkumppani-tarinoissa esitellään kaupunkimme yhteisöjä ja yrityksiä Järvenpäähengessä.