Hyppää sisältöön

Tekoäly mahdollistaa aikaa lapsille Järvenpään varhaiskasvatuksessa

Järvenpään varhaiskasvatuksessa lähdettiin rohkeasti kokeilemaan tekoälyn hyödyntämistä. Saunakallion ja Pollen päiväkodeissa selvitetään tekoälyn käytön hyötyjä varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Tavoitteena on, että kasvattajilla vapautuu enemmän aikaa lasten kanssa työskentelyyn.

Tekoäly on hiljalleen hiipinyt keskuuteemme ja sitä käytetään laajasti monissa toiminnoissa. Myös meillä Järvenpään kaupungilla hyödynnämme jo itse kukin eri tehtävissä enemmän tai vähemmin tekoälyn antamia mahdollisuuksia. Varhaiskasvatuksessakin on huomattu, että digimaailman kehityksessä on hyvä pysyä mukana ja ottaa vastaan tekoälyn tarjoamat hyödyt. Saunakallion ja Pollen päiväkodeissa lähdettiin mukaan tekoälypilottiin.

– Tekoäly koetaan erittäin hyödylliseksi työkaluksi. Se auttaa erityisesti tiedon järjestämisessä, pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja vaikkapa huoltajille viestimisessä, kertoo varhaiskasvatuksen opettaja Nina Kärnä Saunakallion päiväkodista.

– Tekoälyn käyttö vapauttaa meidän työaikaamme muuhun toimintaan, kun suunnittelua ja kaikenlaisten materiaalien valmistelua voidaan tehdä tekoälyä hyödyntäen. Etenkin viestinnässä siitä on suuri apu. Esimerkiksi kirjeiden ja muiden asiakirjojen laatimisessa tekoäly säästää aikaa ja selkeyttää viestintää, komppaa Jenny Kiljander Pollen päiväkodista.

– Varhaiskasvatuksessa koekäytössä oleva tekoäly ”Elina” tuotti päivittäin lapsille mielikuvitusta ruokkivan tonttukirjeen ja rikasti näin joulunodotusta kasvattajatiimin apuna. Toki kalenterit rakentuisivat muullakin tavalla, mutta tekoälyn avulla osa kalenterityötä sujui nyt nopeammin, lisää Jenny.

Enemmän aikaa lapsille

Nina ja Jenny toteavat, että tekoälyn avulla on mahdollista vahvistaa pedagogista osaamista ja tuoda esille erilaisia näkökulmia varhaiskasvatustyöhön. Monikulttuurisuus on lisääntynyt kaikkialla Suomessa ja myös Järvenpäässä. Tekoälyllä voidaan tehdä eri kielikäännöksiä tai selkeäkielisempää viestintää lasten huoltajille. Tekoäly voi auttaa varmistamaan, että varhaiskasvatuksen toimintasuunnitelmat ja pedagogiset käytännöt ovat tasalaatuisia ja monipuolisia.

– Tarkoituksenmukaisesti käytettynä tekoäly lisää laatua. Se voi tuottaa tai ehdottaa jotain näkökulmaa, jota emme ehkä juuri siinä tilanteessa olleet osanneet huomioida. Oikeanlaisella promptauksella eli tekoälylle annetuilla komennoilla ja ohjeilla voimme paljonkin säästää aikaa ja käyttää vapautunut aika itse varhaiskasvatustyöhön eli lasten kanssa olemiseen.

Tekoälyä on käytetty yhtenä vasuasiantuntijana esimerkiksi kehitettäessä katsomuskasvatusta Saunakallion päiväkodissa. Katsomuskasvatus on olennainen osa varhaiskasvatusta ja esiopetusta, ja sen tavoitteena on edistää lasten ymmärrystä erilaisista katsomuksista sekä tukea heidän kykyään kohdata ja arvostaa moninaisuutta.

Nainen istumassa ja kirjoittamassa kannettavalla tietokoneella.
Varhaiskasvatuksen opettaja Nina Kärnä ottaa mielellään kaiken hyödyn irti tekoälystä, jotta kasvattajat saavat enemmän aikaa lasten parissa työskentelyyn. Kuva: Suvi Lindberg.

Tekoäly on hyvä kumppani varhaiskasvatuksessa

Saunakallion ja Pollen päiväkodeissa tekoäly ”Elinaa” kokeillaan nelisen kuukautta. Henkilöstöä on koulutettu ja annettu tukea tekoälyn käyttöönottoon. Myös vertaisoppimista on toteutettu tekoäly Elinan äärellä. Elina on varhaiskasvatuksen tueksi luotu virtuaaliopettaja ja auttaa varhaiskasvatuksen opettajia luomaan parasta mahdollista oppimisympäristöä lapsille.

Pilotin kokemusten jälkeen tehdään arviointia ja päätetään jatkosuunnitelmista tekoälyn hyödyntämisen suhteen.

– Jaamme tiimeissämme kokemuksia ja ideoita tekoälyn käytöstä ja kannustamme muitakin työntekijöitä hyödyntämään sitä omassa työssään. Tekoälyn kokonaisvaltainen käyttöönotto vaatii tiimeissämme toki vielä tukea ja erilaisia toimia sekä kokemusten jakoa. Lopputulemana tämän kaiken tavoitteena on kuitenkin saada aikaa omaan substanssityöhön eli varhaiskasvatukseen, kun tekoäly hoitaa taustalla olevia hallintoon, suunnitteluun ja viestintään liittyviä työvaiheita.

– Olemme Järvenpään varhaiskasvatuksessa hyvin edenneet yhteisöohjautuvuuden tiellä. Nyt näissä yhteisöohjautuvissa tiimeissä on hyvä jatkaa matkaa digikyvykkyyden vahvistamisessa, muun muassa hyödyntämällä tekoälyä. Kokeilu on käynnissä tosiaan näissä kahdessa päiväkodissa, mutta kiinnostusta tekoälyn mahdollisuuksiin on myös muissa Järvenpään päiväkodeissa, summaa Digitalisaatio arjeksi -hankkeen projektipäällikkönä toimiva Suvi Lindberg.


Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!
Footer is loading...