Hyppää sisältöön

Kunnat ovat odottaneet valtiota purkutalkoisiin. Kuka lopulta purkaa?

Norminpurusta on puhuttu vuosikausia jo ennen nykyistä hallitusohjelmaa. Norminpurulla viitataan usein holhoavan ylisääntelyn purkamiseen ja hallinnollisen taakan keventämiseen. Hallituksen käynnistämän kuntien normituksen keventämisohjelman myötä kuntien toiminnan ja tehtävien mitoitusta sekä toteutustapojen yksityiskohtaista sääntelyä karsitaan. Ohjelman on tarkoitus vauhdittaa murroksessa eläviä kuntia kohti luovempaa ja dynaamisempaa paikallishallintoa.  

Kunnallinen itsehallinto on perustuslaillisesti yksi mielenkiintoisimmista dilemmoista. Kuntien hallinto perustuu asukkaiden itsehallintoon, mutta samaan aikaan hallinnon yleiset perusteet ja kunnille annettavat tehtävät säädetään lailla. Itsehallinto ei siis riitä päättämään siitä, mitä teemme, mutta voimme osin päättää siitä, miten sen teemme. 

Hallinnollisen taakan keventämisessä erilaistuvilla kunnilla on käytössään kaksi rahaa. Kunta voi joko odottaa valtiota mukaan purkutalkoisiin tai vaikuttaa itse hallintoonsa siten, että toiminta notkistuu. Valtio on siis kuntien tehtävien ja rahoituksen näkökulmasta paljon vartijana, mutta ei kaiken vartijana.  

Kunnilla on syytä suhtautua valtion norminpurkuun toiveikkaasti, mutta odottaessaan ne voivat kääriä myös itse hihansa. Järvenpään kaupunki aloitti omat talkoonsa uudistamalla kesällä 2024 hallinto- ja toimintasääntönsä eli hallinnon ja päätöksenteon keskeisimmät ohjausvälineensä. Syksyllä 2024 kaupungissa käynnistettiin strategisen ohjelmatyön uudistaminen. Työn keskiössä on tarkastella kaupungin strategisia suunnitelmia ja ohjelmia kokonaisuutena siten, että jatkossa kymmenkunta hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvää suunnitelmaa muodostaisivat yhden kokonaisuuden. Strategiaviidakon karsimisella pyritään aiempaa linjakkaampaan strategiatyöhön, jossa jäljelle jäävät ohjelmat ovat eheä ja ohjausvaikutukseltaan vahva kokonaisuus. 

Kunnissa strategisten suunnitelmien ja ohjelmien määrä on kasvanut kuin sieniä sateella. Haastetta on yritetty ratkoa tiedolla johtamisen ja tietojärjestelmien purukumipaikoilla strategisen johtamisen ollessa yhä kompleksisempaa ja siiloutuneempaa. 

Olisiko kuntien aika purkaa suunnitelmien määrää ja pyrkiä vaikuttavaan yhteissuunnitteluun eriytyneen, venyvän ja päällekkäisen valmistelun sijaan? Vahva laajakatseinen strategiatyö ohjaa valintoihin, heijastuu koko organisaatioon ja parhaimmillaan vapauttaa resursseja itse tekemiseen. 

Mitä se ’tekeminen’ sitten on? No, se on niitä valtion kunnille antamia tehtäviä. 
 
Saara Ojala 
Johtava asiantuntija ja em. uudistusten projektipäällikkö 

Footer is loading...