Juho Flow innostaa nuoria kunta- ja aluevaaleihin Järvenpäässä – ”Äänestäminen vaikuttaa jokapäiväiseen elämään”
Sosiaalisen median vaikuttaja Juho Flow eli Juho Meri haluaa innostaa nuoria äänestämään tulevissa kunta- ja aluevaaleissa. Järvenpään kaupungin kampanjakasvona Juho näyttää, miten tärkeää äänestäminen on jokaisen arkeen ja miten sosiaalisen median kautta voi tehdä vaikuttamisesta helposti lähestyttävää ja innostavaa.

Sosiaalisen median vaikuttaja Juho Flow eli Juho Meri, 25, toimii Järvenpään kaupungin kunta- ja aluevaalimarkkinoinnin kasvoina. Kampanjan tavoitteena on tavoittaa ensisijaisesti 18–24-vuotiaat äänioikeutetut nuoret. Samalla kampanjan tarkoituksena on puhutella myös yli 25-vuotiaita äänioikeutettuja nuoria aikuisia sekä alle 18-vuotiaita nuoria, joille äänestäminen tulee ajankohtaiseksi lähivuosina.
Kampanjavideoilla käsitellään muun muassa sitä, mihin kunta- ja aluevaaleissa äänestäminen konkreettisesti vaikuttaa, mitä seuraa, jos ei äänestä lainkaan, miten löytää itselle sopiva ehdokas sekä miten äänestäminen käytännössä tapahtuu.
Kampanja näkyy Juho Flown sosiaalisen median kanavilla viikoittain 11.3.–9.4.2025 välisenä aikana. Sisältöjä julkaistaan Instagramissa, YouTube Shortseissa, TikTokissa ja Snapchatissa.
– Haluan innostaa nuoria kiinnostavalla kokonaisuudella. Politiikka ei ole itselleni kovin tuttua, mutta lähestyn tätä tutkimusmatkana sekä itselleni että seuraajilleni vaalien maailmaan. Voimme yhdessä oppia, mitä vaalit todella merkitsevät ja miksi äänestäminen on niin tärkeää, Juho kertoo.
– Olen huomannut, että mitä enemmän ihmiset seuraavat sisältöäni, sitä enemmän sanomisillani on painoarvoa ja ihmiset todella kuuntelevat. Se tuo mukanaan vastuun käyttää näkyvyyttä hyvään. Tämän myötä minulle on syntynyt halu vaikuttaa positiivisesti faneihini ja yleisööni. Hauskallakin videolla voi herättää kiinnostusta ja saada aikaan vaikutusta.
Äänellä on väliä
Juho pitää tärkeänä, että nuoret saataisiin vaaliuurnille.
– Äänestämällä luodaan meidän jokaisen tulevaisuus. Nimenomaan nuorena se on edessä, jonka takia siihen kannattaa vaikuttaa. Jos nuorena oppii jo käymään äänestämässä, tapa jää elämään. Jos nuorena ei lähde äänestämiseen mukaan, voi se aikuisena olla vaikeampaa.
Vaikka nuoret voivat helposti ajatella, ettei omalla äänellä ole merkitystä, on Juho toista mieltä.
– Kyllä sillä on tosi paljon vaikutusta, vaikka tuntuisikin siltä, että se on vain yksi ääni muiden joukossa. Jos ääntään ei anna, toiset vaikuttavat sitä sinun puolestasi. Äänestämällä voit vaikuttaa siihen, miten yhteiskunta toimii, ja jokainen annettu ääni on osa lopputulosta. Siksi jokainen ääni on tärkeä.
– Osa nuorista ei ole kiinnostunut äänestämisestä, kun taas toiset ovat. Ne, joita ei kiinnosta, saattavat kokea äänestämisen liian vaikeaksi. Poliittinen kieli voi olla nuorille hankalaa ymmärtää, joten olisi tärkeää tuoda äänestämistä esiin selkokielellä ja puhua siitä nuorten omalla kielellä, joka kannustaa heitä mukaan.
Vaikuttaminen alkaa pienistä teoista
Juhon mukaan nuorena aikuisena on mahdollista vaikuttaa monella tavalla. Yksi tehokkaimmista keinoista onkin nimenomaan sosiaalisen median kautta jaettavat videot.
Juho myös uskoo, että nuori voi vaikuttaa keskustelemalla omissa yhteisöissään, missä saattaa olla muitakin, jotka haluavat vaikuttaa.
– Näin voi lähteä yhdessä edistämään asioita. Sosiaalisesta mediasta voi löytyä myös samanhenkisiä ihmisiä, joita vaikuttaminen kiinnostaa.
Vaikkei vielä olisikaan äänestysikäinen tulevissa kuntavaaleissa, vaikuttaa voi jo aiemmin.
– Tunnen 17-vuotiaan, joka on tehnyt vaikuttamistyötä Instagramissa. Se on täysin mahdollista. Jos äänestämisen maailmaan perehtyy jo etukäteen, se on todella hieno juttu. Näitä asioita voi alkaa tutkia jo hyvissä ajoin.
Matka somevaikuttajaksi
Juhon kiinnostus sosiaaliseen mediaan heräsi jo yläasteella teini-ikäisenä.
– Ihannoin muita somevaikuttajia, ja siitä syntyi kipinä tehdä jotain siistiä, kuten videoita työkseen. Ajatus eli pitkään mielessä, mutta en heti uskaltanut tarttua siihen. Kesällä 2020 koronan keskellä tuli kuitenkin hetki, jolloin tajusin, että elämä on tässä ja nyt. Päätin lähteä tavoittelemaan unelmaani.
Juho aloitti lyhytvideoilla TikTokissa ja YouTubessa. Vaikka alku oli vaikea, hän sai pikkuhiljaa juonen päästä kiinni ja huomasi, mikä toimii.
– Siitä lähtien olen pitänyt saman linjan, kehittänyt itseäni ja opetellut jatkuvasti uutta.
Erilaiset sketsit, sarjat, samaistuttavat hetket, seikkailut ja paikkojen tutkiminen tarinanomaisella otteella kuuluvat Juhon somevideoiden repertuaariin.
– Haluan tuottaa iloa ihmisille.
Juho Flow on yksi Suomen kärkipään vaikuttajia yli 320 000 seuraajalla ja kolmella miljoonalla näyttökerralla kuukaudessa. Juho Flow tuottaa inspiroivia, viihdyttäviä ja positiivisia videoita Instagramiin, YouTubeen, TikTokkiin ja Snapchattiin.
Seuraa kampanjaa Juho Flown kanavilla 11.3.–9.4.2025:
- Instagram: @juhoflow
- TikTok: @juhoflow
- YouTube: Juho Flow
- Snapchat: @juhofloww
Lisätietoa vaaleista.
Järvenpääelämää-tarinoissa esitellään järvenpääläistä elämänmenoa ja kerrotaan syvemmin kaupungissa tapahtuvista ajankohtaisista asioista.