Hyppää sisältöön

Joustavassa esi- ja alkuopetuksessa varhaisia perustaitoja opitaan vertaisoppimisen ja tiiviin yhteistyön avulla

Joustavan esi- ja alkuopetuksen pilottihankkeen taustalla on edellisen hallituksen ohjelman tavoite varhaisten perustaitojen oppimisen parantamisesta muodostamalla esiopetuksesta ja perusopetuksen kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta nykyistä yhtenäisempi kokonaisuus. Perustaitojen oppimisen varmistamiseksi kehitetään esi- ja alkuopetusta, jossa siirtyminen opinnoissa eteenpäin tapahtuu joustavammin ja luodaan vahva opinpolun alku. Esiopetuksen sekä vuosiluokkien 1–2 olennaisin tehtävä on varmistaa, että oppilaalla on riittävät koulunkäyntitaidot, jotta eteneminen kolmannelle vuosiluokalle onnistuu. 

Sademetsän solussa hyödynnetään erilaisia oppimisympäristöjä oppimisen syventämiseksi

Harjulan kampuksella sijaitsee kolmisarjainen alakoulu sekä päiväkoti. Koulun puoli on jaettu kolmeen soluun, Tundraan, Sademetsään ja Aavikkoon. Jokaisessa solussa opiskelee lapsia esikouluikäisistä kuudesluokkalaisiin. Luokanopettaja Riitta Järvenpää Sademetsän solusta kertoo, mihin esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnan tavoitteissa pyritään 2. luokkalaisen oppilaan kohdalla.   

– Toiminnan lähtökohtana ovat perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet ja näiden pohjalta harjoitellaan taitoja 3. luokalle siirtymän tukemisessa. Tähän kuuluvat muun muassa yhteistyötaidot, siirtymien sujuvuus tunnilta toiselle tai toiminnasta toiseen esimerkiksi ulkoluokassa, vuoron odotus, tottuminen eri aikuisten kanssa toimimiseen, perussääntöjen omaksuminen ja noudattaminen.  Jotta opetussuunnitelman tavoitteet oppiaineissa saavutetaan, niin omilla 2. luokan tunneilla pääpainot perustaitojen opettelussa ovat keskiössä. Taito- ja taideaineissa toimitaan joustavissa ryhmissä esikoululaisten ja 1. luokkalaisten kanssa. Näillä yhteistoimintatunneilla pitää toisinaan oppia luopumaan omasta ”vauhdista” ja huomioida erilaisia oppimisen tapoja ja tahtisuutta. Vertaisarviointia tehdään joka päivä, yhteistoiminnassa lapset antavat luontevasti apua toisilleen ja samalla harjoitellaan elämän taitoja.  

Lapset musiikintunnilla. Kuva: Mari Mikkola.

Huoltajien palautteesta koskien joustavaa esi- ja alkuopetusta on kuulunut huoli liittyen siihen, miten oppiminen sujuu ulkoluokissa ilman kirjoja. 

– Tätä huolta olemme rauhoittaneet kertomalla toiminnastamme ja siitä, että ulkoluokassa tavoitteellista oppimista tapahtuu leikin ja toiminnallisuuden kautta. Oppiminen on prosessi ja kirjat ovat vain yksi keino käydä asioita läpi. Oppimista tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä ja mitä enemmän mennään lähelle sitä aitoa ympäristöä, missä opittava asia oikeasti tapahtuu niin sitä aidomman kokemuksen lapsi siitä saa. Esimerkiksi talven tai kevään merkkejä on paljon mielekkäämpää lähteä tutkimaan ulos kuin lukea kirjasta. Mitä enemmän pystymme tarjoamaan monipuolisuutta oppimisen tueksi, sitä suurempi mahdollisuus on saada laajempi oppilasmäärä syvemmän oppimisen äärelle. 

Sademetsän solun varhaiskasvatuksen opettajan Mari Mäkisen mielestä joustavan esi- ja alkuopetuksen hyötyjä lapsille ovat muun muassa koulumaailman ja opettajien tutuksi tuleminen sekä vertaisoppiminen- ja leikki toiminnallisten tehtävien parissa ja pienryhmätoiminta-trioissa. Trioilla Mari tarkoittaa pienryhmää, joka koostuu yhdestä eskarilaisesta, yhdestä 1. luokkalaisesta ja yhdestä 2. luokkalaisesta. Kun koko Sademetsän esi- ja alkuopetusryhmällä on yhteistoimintaa, lapset on jaettu kolmeen 20 lapsen väriryhmään ja tämän ryhmän sisällä vielä trioihin.  

– Toiminnan suunnittelussa ja itse toiminnassa huomioimme jatkuvasti ja varsinkin keväällä 2.luokkalaisten osaamiseen liittyviä perustaitojen tavoitteiden saavuttamista ja siirtymää 3. luokalle. Käytännössä olemme eriyttäneet keväällä 2. luokkalaisia omaksi ryhmäksi, jotta opetusta on pystytty kohdentamaan juuri heille tulevaa siirtymää ajatellen.  Eskarit ja 1. luokkalaiset ovat toimineet keväällä tiiviimmin omana ryhmänä tulevaa toimintakautta pohjustaen muun muassa ulkoluokassa. 

Metsäretkellä. Kuva: Mari Mikkola.

Toimiva tiimityöskentely luo pohjan onnistuneelle toiminnalle

Mari kokoaa tiiminsä näkemyksiä kasvattajien ja opettajien joustavan esi- ja alkuopetuksen hyödyistä, joita ovat olleet yhteinen suunnittelu, ammatillinen osaamisen jakaminen ja vastuun jakaminen suunnittelussa ja toiminnassa. Riitan ja Marin mielestä työntekijän näkökulmasta toiminnan alku ja juuri on toimiva tiimi – kaikki tiimissä tietävät, mitä ollaan tekemässä ja näin yhteistyö on joustavaa. On kykyä muuttaa suunnitelmia, toimitaan vastavuoroisena tiimiparina, pohditaan oppimista ja vuorovaikutusta tukevia ryhmittelyjä, toimitaan yhdessä sovituin tavoin myös konfliktitilanteissa ja jokainen tiimin jäsen on yhtä arvokas. Mari sanoo, että työkokemuksesta on ollut hyötyä joustavan esi- ja alkuopetustoiminnan käynnistämisessä, sillä se on antanut varmuutta ja rohkeutta lähteä tekemään säännöllistä yhteistoimintaa, kun itsellä on jo paljon käyttökelpoista materiaalia ja toimintamalleja. Tätä työvuotta Mari ei vaihtaisi pois. 

– Vaikka on oltu uuden äärellä, oma tiimi on tullut tutuksi ja yhdessä on ollut antoisaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida joustavaa esi- ja alkuopetusta. Toivomme seuraavalta toimintakaudelta tutustumista paremmin myös kampuksen muiden solujen aikuisiin, jotta jakamisen kulttuuri vahvistuu ja solujen välisestä yhteistyöstä tulee osa arkea. 

Kirjoittaja:

Mari Mikkola

varhaiskasvatuksen projektityöntekijä

Footer is loading...